دسته‌بندی نشده

پیاز گل سنبل

پیاز گل سنبل اگر علاقه مند به گل و گیاه هستید، احتمالا گل سنبل را بشناسید. این گل بهاری با آغاز سال نو سر سفره های هفت سین می آید و نشاط و سرزندگی را به خانه ها می آورد. افراد زیادی به کاشت پیاز این گل و نگهداری از آن علاقه دارند؛ اما برای نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد چه باید کرد؟
در این مقاله قصد داریم به آموزش کاشت پیاز گل سنبل در سال بعد و نحوه نگهداری آن بپردازیم که سراسر باغچه و خانه خود را گلباران کنید. همچنین با خواندن این مقاله با شرایط و روش های متنوع کاشت پیاز گل سنبل آشنا می شوید و به بهترین نحو این گل زیبا را پرورش خواهید داد.

شرایط محیطی مناسب برای گل سنبل

پیاز گل سنبل زمانی که گل سنبل را خریداری می کنید، بهتر است. پس از پایان گلدهی این گیاه، عجله ای در دور انداختن آن نداشته باشید؛ زیرا اگر کمی در رابطه با طریقه نگهداری پیاز گل سنبل بدانید. به راحتی قادر خواهید بود در سال بعد نیز شاهد گلدهی این گیاه باشید.
اگر قصد نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد را دارید. ابتدا پیشنهاد می دهیم. به خوبی از این گل مراقبت کنید که پیاز آن فاسد نشود و نگندد. از این رو باید شرایط محیطی مناسبی را در خانه خود برای نگهداری گل سنبل فراهم کنید. در زیر به بررسی هر یک از شرایط پرورش این گیاه زیبا و پرطرفدار می پردازیم.

میزان نیاز به نور

نگهداری از گل سنبل و نیاز زیاد آن به نور خورشید باعث شده است بتوان از آن به عنوان یکی از گل های مناسب برای کاشت در باغچه استفاده کرد. اما اگر می خواهید. گل سنبل را درون گلدان نگه دارید و برای سفره هفت سین از آن استفاده کنید باید سفره را در جایی پهن کنید. که نور خورشید از پشت پنجره به آن بتابد.

  • خاک: بهترین خرید خاک برای گل سنبل، ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس یا خاکبرگ، ماسه، خاک باغچه و کود است.
  • نور: این گیاه برای گلدهی به نور زیادی نیاز دارد. با این حساب اگر این گل را در خانه نگهداری می کنید، محیط پرنوری را برای نگهداری گل سنبل انتخاب کنید.
  • آبیاری: سنبل از جمله گل هایی است که نیاز کمی به آب دارد. بنابراین هر زمان که سطح خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید.
  • کود: برای تقویت این گیاه، 10 درصد کود دامی یا ورمی کمپوست را به خاک گل سنبل هنگام کاشت اضافه کنید.

روش های کاشت پیاز گل سنبل

پیاز گل سنبل همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای این گل، به راحتی قادر به نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد هستید. پس از خرید پیاز گل سنبل با روش های مختلفی قابل تکثیر و پرورش است. کاشت این پیاز نیز مانند دیگر پیازها، در اواخر پاییز انجام شده که نیازهای سرمایی گیاه برطرف شود. این گیاه به دو روش زیر قابل پرورش است:

  • کاشت در گلدان یا محیط های باز مانند باغچه؛
  • کاشت درون آب.

کاشت گل سنبل در گلدان و باغچه

برای کاشت این گل داخل گلدان و در محیط های باز همچون باغچه، محیطی را باید انتخاب کنید که روزانه 5 ساعت آفتاب به گیاه بتابد. البته این گل در محیط های سایه نیز به رشد خود ادامه می دهد؛ اما کیفیت شکوفه های نهایی پایین می آیند. برای کاشت، ابتدا باغچه را به خوبی شخم بزنید و گودال هایی به عمق 30 الی 35 سانتی متر در زمین حفر کنید. سپس انتهای حفره ها یا ته گلدان را برای ایجاد زهکشی مناسب با خاک برگ، پیت ماس، کمپوست و سفال شکسته پر کنید. در ادامه پیازها را به طور ایستاده درون حفره قرار دهید و با باقی مانده خاک اطراف آن را بپوشانید.

این کار را به گونه ای انجام دهید که سر پیاز کمی از خاک بیرون باشد. برای رشد بهتر و نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد، پیازها را در فاصله 10 الی 15 سانتی متری از یکدیگر بکارید. پس از کاشت، پیازها را آبیاری کنید و آبیاری بعدی را به بارش های پاییزی و زمستانی بسپارید. اگر بارشی صورت نگرفت و وقفه طولانی مدتی بین آبیاری این گیاه افتاد، به صورت دستی آبیاری را انجام دهید. برای کاشت درون گلدان، ظرفی را انتخاب کنید که دهانه ای در حدود 10 الی 12 سانتی متر و ارتفاعی به اندازه 30 سانتی متر داشته باشد. لازم به ذکر است پیازها پوسته های اسیدی دارند، بهتر است پیش از کاشت از دستکش استفاده کنید. برای تهیه دستکش باغبانی، چنگک باغبانی، انواع کود و خرید گلدان از فروشگاه دمبرگ با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

میزان مناسب آبیاری

گل سنبل به دلیل خواستگاه اصلی و رشد به وسیله پیاز نیاز زیادی به آب ندارد. در واقع باید بگوییم آبیاری زیاد باعث پوسیدن پیاز و از بین رفتن گیاه می شود. بنابراین هنگام نگهداری از گل سنبل باید به این مساله دقت کنید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید. بهترین روش نیز این است که خاک آن را چک کنید و هنگام خشک شدن آبیاری را تکرار کنید.

خاک مناسب گل سنبل

هنگام نگهداری از گل سنبل باید دقت کنید که آب زیادی به پیاز نرسد. بنابراین خاک آن نیز باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد و علاوه بر داشتن مواد مغذی، سبک نیز باشد. بهترین ترکیب برای آن خاک برگ، ماسه و کود آلی می باشد. اگر از خاک برگ عمده استفاده می کنید، برای اطمینان از آلوده نبودن قبل از استفاده خاک گلدان را ضد عفونی کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز

برای نگهداری از گل سنبل در خانه باید دمای هوای اتاق را معتدل و مرطوب نگه دارید. اما اگر آن را در باغچه کاشتید می توانید مطمئن باشید که این گل خود را با دمای محیط وفق می دهد. اما هنگام نگه داشتن پیاز سنبل باید حواستان به دمای اتاق یا محل نگهداری آن باشد. چرا که هوای گرم باعث آسیب به پیاز می شود.

تغذیه و کوددهی گل سنبل

چنانچه هنگام گلدهی و نگهداری از گل سنبل در خاک، از کود در ترکیب خاک آن استفاده کرده باشید نیازی به تغذیه مجدد آن با کودهای شیمیایی ندارید. در غیر این صورت می توانید به جای استفاده از کودهای سه بیست که برای آن مناسب نیست، آن را با کودهای حیوانی یا پودر استخوان تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *