دسته‌بندی نشده

سم کنفیدور ( ایمیداکلوپراید) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سم کنفیدور برای چیست ؟

ایمیدا کلوپراید،آفت کشی است که با نام تجاری کنفیدور و گاچو در بازار وجود دارد. ایمیداکلوپراید حشره کش سیستمیک است که دارای  اثر نفوذی، تدخینی،  تماسی و گوارشی است. این حشره کش  جزء حشره کش­های شبه نیکوتینیو از گروه شیمیایی ایمیدازولها است و  دارای اثر تماسی، گوارشی و خاصیت سیستمیکی بسیار زیاد است. این ترکیب به صورت سوسپانسیون برای محلول پاشی و پودر خیس شونده آن برای ضد عفونی بذر فرموله شده است. سم کنفیدور به منظور کنترل تریپس پنبه، حشرات ناقل بیماریهای ویروسی سیب زمینی، کرم مفتولی ریشه، شپشک ریشه گندم، موریانه، لارو آبدزدک، ملخ، جیرجیرک و سایر آفات بذر قابل استفاده است. لازم به توضیح است که  این ترکیبات برای زنبورعسل و ماهی ایجاد حساسیت می کند.

سم کنفیدور در بین انواع سموم حشره کش

استفاده از ترکیبات هدف دار خطر از بین رفتن حشرات مفیدیا غیر هدف را به حداقل می رساند.حشره کش هایویژه می توانند. حشرات خاصی را هدف قرار می دهند. انواع سموم حشره کش بخش های مختلفی از بدن حشرات را هدف میگیرند.سموم گوارشی فقط در صورت بلعیدن از طریق دهان سمی هستند. و بیشتر برای آن دسته از حشرات مفید هستند. که دارای قسمت های دهان گزنده یا جونده هستند. مثلا سوسک و ملخ. حشره کش های تماسی به پوست آفت نفوذ می کنند و معمولا برای بندپایانی مانند شته ها که سطح گیاه را سوراخ کرده و شیره آن را می مکند ، استفاده می شود. سموم حشره کش تدخینی ترکیباتی سمی هستند. که از طریق اسپیکرال های تنفسی وارد سیستم تنفسی حشره می شوند.کنفیدور نوعی حشره کش سیستمیک و وسیع الطیف است که دارای همه  اثار نفوذی، تدخینی،  تماسی و گوارشی است.

کاربرد سم کنفیدور

نحوه اثر سم کنفیدور هلندیبا سایر حشره کش­ها متفاوت است.  این حشره کش روی نژادهای جدید و مقاوم آفات به خصوص حشراتی که در برابر سموم فسفره آلی مقاوم شده اند. موثر است.ماده موثر موجود در حشره کش کنفیدور به صورت تماسی و گوارشی روی آفات گیاهی به ویژه حشرات مکنده اثر می­کند. و با اختلال در کار سیستم عصبی موجب نابودی آنها می شود. . این حشره کش دارای خواص سیستمیکاست. که از طریق برگ،ساقه و ریشه جذب گیاه می شود. و به راحتی توسط عصاره موجود در آوندها به سایر قسمتهای گیاه منتقل می شود. .پیش از خرید خرید سم کنفیدور درباره سازگاریآن با گیاهانباید بدانید. که کنفیدور با مقدار مصرف توصیه شده. هیچ نوع علائم زردی و سوزندگی در گیاهان ایجاد نمی کند .

بهترین زمان مصرف سم کنفیدور

بهترین زمان مصرف سم کنفیدور با توجه به نظر کارشناسان حفظ نباتات هر منطقه تعیین میشود. ولی بطور کلی بهترین زمان مصرف سم کنفیدور  بمحض مشاهده آفت یا خسارت است. کنفیدور بدلیل مایع و حالت اسپری, براحتی قابل استفاده می‌باشد. و بعد از پاشیدن روی شاخ و برگ گیاهان سریعا جذب و به تمام نقاط برگ گیاهان انتقال می‌یابد.سم کنفیدور  نوعی سم با خاصیت دوگانه است. این بدان معنی است. که خاصیت چربی دوست آن. منجر به عبور از سطح برگ و خاصیت آبدوستیاش به آن  اجازه حرکت در آوند  را می‌دهد.

میزان مصرف سم کنفیدور

کنفیدور را می توان به صورت محلول پاشی شاخه و برگها. افزودن به آب آبیاری درختان از طریق سیستمهای آبیاری مانند آبیاری قطره ای و سایر روشهای آبیاری مصرف کرد. همچنینروش جدید این است. که کنفیدور را  به وسیله قلم مو و یا برس روی تنه درختان مالیدمقدار آب مورد نیاز برای گیاه به منظور ضد عفونی بذر 1/5 برابر مقدار سم مصرفی است.دقت کنید. که برای پرهیز از عوارض سم کنفیدور در هنگام گلدهی محصولات استفاده از ایمیداکلوپراید اجتناب شود .

شیوه مصرف سم کنفیدور

به منظور  ضدعفونی بذر. مقدار توصیه شده. بذر را در آب (1/5 برابر مقدار سم کنفیدور مصرفی) بریزید و  10 دقیقه صبر کنید. و بعد هم بزنید  تا محلولییکنواخت بدست آید. بعد بذرها را در بشکه ای  دوار بریزید.  و به دنبال آن محلول سم کنفیدر را ریخته و 5-4 دقیقه دستگاه را بچرخانید  تا همه بذرها کاملا به سم آغشته شود.

سم کنفیدور بر روی کدام آفات تاثیر میگذارد؟

بر روی آفات مکنده تاثیر میگذارد آفاتی مانند شته ها(شته توتون،شته گیاهان آپارتمانی و…)،پسیل پسته. پروانه مینوز مرکبات، تریپس پنبه، گیاهان گلدانی ، گیاهان زراعی ، تریپس در گیاهان زینتی ، کک در چغندر ، سفید بالک موجود در بستر کشت در گلخانه ها ،گل داوودی که به شکل محلول پاشی بر روی اندام هوایی گیاه(برگ وشاخه گیاه)صورت میگیرد. برای ضدعفونی کردن خاک نیز بر روی آن محلول پاشی انجام میشود.

کنفیدور برای حشرات مانند شپشک ،زنجره ، زنجرک، حشرات خاكزی، موريانه ها. سرخرطومی برنج، لارو پروانه ها، سوسک كلرادو و آفات بهداشتی و خانگی مثل كک ها و سوسک های سوسری نیز استفاده میشود. و عملکرد خوبی دارد.

سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی آلوده به آفات مکنده مانند انواع شته ها، شپشک آرد آلود، تریپس ها،شپشک ها و … میشوند. شما برای از بین بردن این آفات میتوانید. از سم کنفیدور استفاده کنید. که عملکردی سریع داشته. و برای آفات گیاهان آپارتمانی نیز موثر است. با توجه به نوع گیاه و حساس بودن آن میتوانید. مقدار دوز استفاده را تغییر دهید. به طور معمول ۲-۳ سی سی در یک لیتر آب برای گیاهان آپارتمانی مناسب است. و بسته به میزان آلودگی ۲-۳ بار با فاصله یک هفته آبیاری و اسپری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *