دسته‌بندی نشده

کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟

کود سه بیست چیست و چطور باید استفاده کنیم؟ شاید تا الان برای یکبار هم که شده اسم سه بیست (کود 20-20-20) رو شنیده باشید. و یا گلفروش ها توصیه کرده باشند. که از آن برای گیاهان خود استفاده کنید. در این مطلب میخوام شما رو با NPK 20-20-20 آشنا کنم و در خصوص فواید و موارد مصرف اون با شما صحبت کنم. و بگم که برای چه گیاهانی مفیده و در چه فصلی باید از اون استفاده کنیم. تفاوت کود سه بیست پودری با مایع در چی هست. و آیا از کود 202020 برای کاکتوس و ساکولنت میشه استفاده کرد. یا خیر، اصلا طریقه درست مصرف این کود چطور هست. پس همراه من باشید تا تمامی این موارد رو بررسی کنیم.

کود سه بیست چیست ؟

کود سه بیست یک ترکیب از کودهای کریستالون هست که در مطلبی جدا کاملا مورد بررسی دادیم. ولی به صورت خلاصه باید گفت که کودهای NPK مواد پرمصرف گیاهان رو به خوبی تامین میکنند. و در کنار این عناصر ریز مغذی ها هم درون آن دیده شده. و به شکل محلول در آب میتوان استفاده کرد. عدد های نوشته شده در کنار کودهای NPK میزان ازت(نیتروژن Nitrogen)،فسفر و پتاسیم را نشان میدهد. حال کود سه بیست چیست؟ این همانطور از عددها مشخص است. حاوی نسبت متعادلی از عناصر پر مصرف مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد. که هر یک به میزان ۲۰ درصد در این موجود است.

توجه داشته باشید که علاوه بر عناصر پر مصرف که هر کدام به میزان ۲۰ درصد در این موجود می باشد. برخی از شرکت های ریز مغذی های مختلفی مانند منگنز، بورات، روی و آهن هم به این کود اضافه میکنند. (که روی بسته بندی حتما به آنها اشاره میشه) تا ترکیب به دست آمده مناسب رشد و گلدهی گیاهان هم باشد. موارد گفته شده در بالا باعث شده. تا این را به عنوان یکی از پرکاربردترین کودها برای گیاهان آپارتمان بشناسیم.

چند مدل کود ۲۰۲۰۲۰ داریم؟

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشه که از کود پودری استفاده کنیم. و یا مایع؟ در اصل کودهای NPK به شکل پودر هستند. و قابلیت حل شدن در آب را دارند. و بهترین روش استفاده از این نوع کودها محلول کردن آنها در آب است. ما در بازار شاهد دو نوع سه بیست مایع و پودری هستیم. که در اصل هیچ تفاوتی با هم ندارند. و فقط نحوه مصرف آنها متفاوت است. شما برای استفاده از کود ۲۰۲۰۲۰ پودری باید آن را به نسبت گفته شده. روی بسته با اب ترکیب کنید و سپس به شکل آبیاری به گیاه بدید ولی کوده مایع ۲۰-۲۰-۲۰ نیازی به ترکیب کرد. با آب ندارد (البته که میتونید برای یک دست شدن کوددهی با آب مخلوط کنید و سپس به گیاه بدید).

کود سه بیست برای گیاهان و مزرعه

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم این کود از پرکاربردترین NPK هست. و کشاورزان برای درختان میوه و مزرعه از آن به وفور استفاده میکنند. و برای گیاهان آپارتمانی هم میتوان به راحتی استفاده کرد. که موجب رشد عالی و شادابی آنها خواهد شد. بخاطر داشتن عناصر مورد نیاز رشد گیاهان در خود با خیال راحت میتوانید. از آن استفاده کنید. همچنین به همین دلیل برای تمام مراحل کاشت. داشت و برداشت (کاشت، رشد گیاهان، گلدهی) استفاده کنید.

فواید و خواص کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

کود NPK 20-20-20 به دلیل داشتن 20 درصد ازت (نیتروژن)، 20 درصد فسفر، 20 درصد پتاسیم میتواند موارد زیر را برای گیاهان داشته باشد:

  1. داشتن پتاسیم به اندازه کافی در این کود موجب رشد بیشتر  گلها شده و میوه دهی درختان را افزایش می دهد.
  2. ازت موجود در این کود باعث افزایش پروتوئین خاک میشود و همین مورد باعث بالا رفتن رشد ساقه و برگ گیاه خواهد شد.
  3. فسفر هم عمل فتوسنتز را افزایش داده و همین مورد باعث افزایش رشد ریشه میشود.
  4. رشد ریه موجب رشد بیشتر پاجوش ها هم میشود.
  5. این کود شوری کمتری نسبت به سایر کودها دارد و برای خاک گیاهان زیاد مضر نیست

مضرات کود سه بیست چیست؟

در حالت کلی و استفاده درست از کود ۲۰-۲۰-۲۰ این هیچ عوارضی برای گیاهان و محصولات باغی شما نخواهد داشت. ولی اگر میزان استفاده از این رعایت نشود گیاه و محصولات شما را دچار مشکلات خفیف خواهد کرد. مضرات سه بیست بیشتر بر اثر استفاده نادرست اتفاق میوفته در کنار این موارد این بخاطر داشتن ازت (نیتروژنن) بالا برای گیاهانی مانند کاکتوس و ساکولنت توصیه نمیشه. و نباید خیلی زیاد برای این گونه از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *